blog_image

Kan du ikke sove? | Her er forklaringen på dine vågne nætter

Læsetid: ca. 9 minutter.

Indhold:

Hvorfor kan du ikke sove?

Der kan være mange grunde til, at du ikke kan sove. For at kunne komme til at sove bedre, er du nødsaget til at finde de eksakte årsager. Hvis ikke du kender årsagen, er det svært at gøre noget ved problemet. Når du ikke kan sove, kaldes det på fagsprog insomni. 

En ordentlig søvn har stor betydning for hele din krop og dit humør. Det er derfor super vigtigt, at du får din søvn. Hvis ikke du får nok søvn, slider det nemlig både på din krop og på dit humør. 45% af danskerne har oplevet søvnproblemer i en længere periode. Nogen kan ikke falde i søvn, fordi de ikke er trætte. Andre kæmper med at sove, selvom de er dødtrætte.

Din livstil har stor indflydelse på din søvn. Hvis du drikker kaffe eller ryger en cigaret sent på dagen, vil det påvirke din søvn. Koffein stimulerer dit centralnervesystem, som gør, at din krop vågner mere op. Derudover påvirker koffein din reaktionsevne. 

Udover at koffein påvirker din krop, er det vanddrivende. Den vanddrivende effekt gør, at du skal tisse flere gange om natten, hvilket ødelægger din søvn. Derfor frarådes det, at du drikker koffeinholdige drikke efter kl. 18. 

Nikotinen har lignende effekt som koffein. Nikotinen påvirker hele kroppen, og især din hjerne og dit nervesystem. Nikotinen får din puls og blodtryk til at stige, hvilket er med til at holde dig vågen om natten. 

En anden ting der kan medføre søvnløse nætter, er stress. Dine bekymringer vil holde dig i den overfladiske søvn hele natten. Du vil derfor på intet tidspunkt falde i REM-søvnen, som er den periode, hvor din krop får mest ud af søvnen. Når du befinder dig i den overfladiske søvn, vil du også have nemmere ved at vågne op om natten. 


Måske kan dit søvnbesvær være påvirket af, hvor mørkt dit soveværelse er. Lysniveauet påvirker produktionen af melatonin, som er et søvnhormon, som hjælper dig med at falde i søvn. Derfor er det vigtigt, at der er mørkt hvor du sover, ellers vil du have svært ved at falde i søvn. 

Det er også grunden til, at du ikke bør ligge med din computer eller telefon, lige inden du skal sove. Lyset fra din telefon eller computer har samme effekt som andet lys, og påvirker frigivelsen af melatoninet, når du skal sove. 

Hvis du er i hormonel ubalance, kan det påvirke din søvn. Mange kvinder har søvnproblemer når de f.eks. har menstruation. Dette skyldes svingende niveauer af progesteron og østrogen. Denne ubalance kan forekomme under hele perioden. Du kan derfor have svært ved at falde i søvn, eller måske have nemt ved at vågne om natten. 

Nogle lægemidler kan have effekt på din søvn. Disse lægemidler der påvirker søvn, indebærer receptpligtige lægemidler som: 

  • ADHD-medicin
  • Antidepressive 
  • Medicin for højt blodtryg
  • Skjoldbruskkirtelhormon 
  • Kortikosteroider 
  • Svangerskabsforebyggende midler
     

Andre ikke-receptpligtige lægemidler kan også medføre søvnbesvær. Det kan være midler for forkølelse og influenza. Midler der er vanddrivvende eller midler der indeholder koffein, kan også være svaret på, hvorfor du ikke kan sove. 

Kan du sove for meget?

Mange siger, at søvn er vejen til alt godt. Så kan du virkelig sove for meget? Svaret er ja, du kan godt sove for meget. Det gør ingenting, at du i weekenderne sover over 9 timer om natten. Det kan dog have konsekvenser for dig, hvis du sover over 9 timer hver nat. 

For meget søvn kan øge risikoen for at udvikle en depression. En undersøgelse fra 2014 viser, at der er 49% chance for at udvikle en depression, hvis du sover mere end 9 timer hver nat. Det skal siges, at dette kun er en risiko, hvis du sover mere en 9 timer i en lang periode. 

For meget søvn er med til at ælde din hjerne. En undersøgelse fra 2012 viser, at for meget søvn har samme effekt som for lidt søvn. Det betyder, at hvis du enten sover for lidt, eller sover for meget, vil din hjerne tage skade. Undersøgelsen viste faktisk, at din hjerne ældes med 2 år, hvis ikke du får den rette mængde søvn. 

For meget søvn kan give dig diabetes. Hvis du sover for meget, er det bevist, at det fordobler din chance for at udvikle diabetes. Derudover har du mulighed for at tage mere på i vægt, hvis du sover for meget om natten. 

Der er også set eksempler på, at for meget søvn kan medføre hjerteproblemer. I 2012 viste en undersøgelse, at både for lidt og for meget søvn øger din risiko for at få en række hjerteproblemer. 

Hvis du pludselig begynder at føle udpræget træthed og søvnbehov, er det grund til at tro, at der er noget galt. Du bør derfor opsøge lægehjælp, hvis du i en længere periode har følt dig meget mere træt, end du gør normalt. 

Hvis du sover for meget, kaldes det hypersomni. Personer med hypersomni kan sove mange timer om natten, men kan stadig føle sig træt hen ad dagen. Hypersomni erklæres kun, hvis du har haft søvnproblemer i en længere periode. Nogen sygdomme der kan medføre hypersomni, er:

  • Blodmangel
  • Lyngesygdomme
  • Hjertesygdomme
  • Kræft
  • Psykiske sygedomme
     

Hvis du er i tvivl om, om du sover for meget, og om det måske er skadeligt for dig, bør du kontakte din læge.

Hvor mange timer skal voksne sove?

Det er individuelt, hvor mange timer du som voksen skal sove i døgnet. Dit søvnbehov afhænger af din alder. Hvis du er voksen, skal du sove 7-8 timer om natten, mens ældre mennesker skal sove 6-7 timer om natten. Det er naturligvis en vejledende vurdering af, hvad du som voksen bør sove for at føle dig veludhvilet. 

Dit søvnbehov afhænger også af, hvad du foretager dig i løbet af dagen. Hvis du har et fysisk krævende arbejde, vil du måske føle dig mere træt om aftenen, end en kontormedarbejder. Det er individuelt fra person til person, hvor meget søvn du har behov for. For at finde ud af hvad din søvnbehov er, kan du foretage en lille test på dig selv. 

Start med at gå i seng i nogenlunde tid om aftenen. Gerne ved 22:00 tiden. Sæt ikke noget vækkeur til dagen efter, men sov indtil du vågner. Du vil med stor sandsynlighed sove længere end normalt de første 2-3 dage, da du måske er i søvnunderskud. 

Efter 2-3 dage vil din krop lade dig sove, indtil dit søvnbehov er opfyldt. Du vil derfor opleve, at du vågner ca. samme tid hver morgen. De sidste dage af testen vil vise, hvor meget søvn din krop har behov for. 

OBS: Foretag kun testen i en periode uden stress og bekymringer, da det kan påvirke din søvn. 

Sammenlign gerne dit resultat med den officielle vurdering af hvor mange timer en voksen skal sove. Hvis du sover meget mere end 8 timer hver nat, skal du overveje at kontakte din læge. Det kan være, at du er i underskud af et vitamin.

Hvor mange timer skal børn sove?

Der er flere svar på, hvor mange timer børn skal sove. Det kommer an på, hvor gamle de er. Spædbørn skal sove mellem 12-18 timer i døgnet. Børn der er mellem 5-12 år, skal sove 9-11 timer.

Det er igen blot en vejledende vurdering af, hvad børn har behov for af søvn. Husk dog at det er individuelt fra barn til barn, hvor meget det har behov for søvn. Der er flere grunde til at børn har mere brug for søvn end voksne.. I og med at børn bruger meget energi i løbet af dagen, har de også brug for mere opladning. 

Energien går både på at lære, lege og koncentrere sig om nye indtryk. Når børn sover, skabes der mere energi i kroppen. Dette gælder både for børn og voksne. Derudover er børn i gang med at vokse, og hjernen har derfor brug for mere restituering, end voksne mennesker.

Når børn sover, bliver der produceret et væksthormon i hjernen, som børn har behov for, for at hjernen udvikler sig. 

Det er meget nemt at måle på børn, om de får opfyldt deres søvnbehov. Det er individuelt, hvor mange timer børn skal sove, men forsøg at finde ud af, hvor meget søvn netop dit barn behøver. Nogen børn har brug for mere søvn end andre.

Børn bliver irritable og pjevsede, hvis de er trætte. Derfor er det vigtigt, at børn får sovet nok om natten. Dette gør dagene sjovere for barnet og dets forældre. 

Hvad skal jeg gøre hvis jeg ikke kan sove?

Der er flere ting, du kan gøre, hvis du ikke kan sove om aftenen. Vi kender alle til de søvnløse nætter, aftner du ikke kan sove, eller morgener du ikke kan vågne. Det er tegn på, at du har søvnproblemer eller ikke har en ordentlig døgnrytme. Der er heldigvis flere måde, du kan forbedre din søvnkvalitet på. 

Det er en god idé, at du lægger dig i sengen, en times tid før du skal sove. Du kan eventuelt ligge og læse, lytte til musik eller podcast. Når du lægger dig i din seng, påvirker du din produktion af melatonin i den rigtige retning. Forsøg med, at gå i seng på samme tid hver aften. Det hjælper dig med at få en sund døgnrytme.

Lad være med at ligge og vende og dreje dig, hvis ikke du kan falde i søvn. Det er derfor en god idé, at du står op, hvis ikke du kan falde i søvn. Det er vigtigt, at du ikke tænder for meget lys, når du rejser dig fra sengen. Det skyldes forstyrrelsen af produktionen af melatonin i kroppen.

Hvis du tænder for meget lys om aftenen, kan det gøre det endnu sværere for dig at falde i søvn. Undgå derfor også at ligge med din telefon eller foran fjernsynet.  

Hvis ikke du kan falde i søvn, skal du rejse dig, men forholde dig roligt. Det kan ikke betale sig at gå i gang med en krævende aktivitet som at forberede noget arbejde/skole til i morgen. Find hellere på noget stille og roligt, der ikke vækker dig for meget op. Derfor er det en god idé, at læse, spille et spil eller lytte til podcast. 

Du kan overveje at stå op og spise eller drikke noget let. Du kunne eventuelt drikke et glas varm mælk. Varm mælk indeholder et stof, som virker beroligende for mennesker. Du skal ikke drikke eller spise for meget. Det er blot for at få maven i ro.

Hvis du spiser eller drikker for meget sent om aftenen eller om natten, kan det påvirke din søvn ved toiletbesøg om natten. 

Når du har forsøgt at få din hjerne på afstand fra din søvn, kan du med fordel finde tilbage i sengen. Efter at have stået op, er det vigtigt, at du forsøger at blive træt igen, for at det ikke påvirker din døgnrytme. Sørg for kun at være oppe i ca. 15 minutter. 

En tung dyne kan også hjælpe dig med at falde i søvn. En tung dyne skaber nemlig tryghed, og kan hjælpe dig med at holde en rolig og uforstyrret søvn. En tung dyne har funktionen, at den lægger sig helt tæt indtil din krop, og stimulerer sanser, imens du ligger og sover.

Tunge dyner har effekt på både børn og voksne. Dette er et godt bud på, hvad du kan ty til, hvis du ikke kan sove.

user
Sophie February 07, 2020 11:40 am
Virkelig god blog om søvnproblemer. Jeg har virkelig haft problemer med at sove, og troede ærligst talt, at jeg havde prøvet de metoder der var. MEN!!! jeg vidste ikke at det kan hjælpe mig med at sove, hvis jeg får min mave i ro inden jeg går i seng om aftenen. Det skal jeg prøve. mega nice. <3
user
Charlotte Søgaard February 06, 2020 02:50 pm
Super velskrevet blogpost!! Jeg er sikker på det kan komme mange til gode, det har i hvert fald givet mig nyttig viden til fremtiden :)
Add a Comment
Navn*
Email*
Vedhæft billede
Kommentar*
Indsæt verifikationskode
Altom-skønhedspleje.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målretning af annoncering. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker videre på sitet, accepterer du vores brug af cookies og vores generelle vilkår og betingelser (kan læses her).

Om Altom-skønhedspleje.dk