blog_image

Fedt på maven | sådan slipper du af med det

Læsetid: ca. 8 minutter.

Indhold:


Er du også træt af dit overflødige mavefedt? Det er måske nyt for dig, at fedtet lagrer sig på maven. Bare rolig! Der findes flere teknikker til at komme af med det igen. Læs med og find ud af, hvorfor dit fedt sætter sig på maven, og hvordan du kommer af med det igen.

Hvorfor sætter fedtet sig på maven? 

Helt generelt skyldes lagring af fedt på kroppen, at du indtager for mange kalorier, end du forbrænder. Fedt på maven er grundlæggende meget mere skadeligt for dig end fedt på resten af kroppen. Fedt på f.eks. lår og baller fungerer ligesom en form for ekstra fedtdepoter, og har derfor ikke en skadelig funktion på din krop. 

Grunden til at mavefedt kan blive farligt, er fordi, at det lagrer sig imellem vores indre organer. Det påvirker også dit kredsløb. For meget fedt på maven medfører en fed blodstrøm af fedt i blodårene, hvilket har en påvirkning på din samlede hormonbalance i kroppen. Dette kan øge din risiko for at få en række livsstilssygdomme som diabetes og hjertekarsygdomme.  I værste fald kan det fører til blodpropper. 

Der er nogle helt særlige årsager til, at fedtet sætter sig på maven. Nogle af de årsager der kan medføre mavefedt, er:

  • Stress
  • Alkohol
  • Rygning
     

Hvis du er stresset, er kroppen tilbøjelig til at lade fedt lagre sig i bughulen. Fedt i bughulen skader dine organer, da fedtet vil presse på dem i maven. Derudover vil en stresset hverdag føre til overspisning af kulhydrater. Det skyldes, at når du er stresset, er du mere tilbøjelig til at købe take away, spise usunde snack eller lignende. Derudover tænker du ikke så meget over hvad du spiser, når der endelig er tid til det. 

Derfor kommer du ofte til at spise en masse kulhydrater, uden du lægger mærke til det. Når du er stresset, får du nemlig en ekstra lyst til sukker og kulhydrater. Modsat vil du få mindre lyst til sukker og kulhydrater, hvis du ikke er stresset. Ofte har du heller ikke tid til at træne, hvilket også kan være skyld i øget fedt på maven. 

Ligesom med stress har alkohol samme påvirkning på, hvor dit fedt lagrer sig. Alkohol får nemlig fedtet til at sætte sig i bughulen. Det lyder måske ikke voldsomt med ét eller to glas vin om aftenen. Desværre sætter det sig, i højere grad end du umiddelbart skulle tro. 

Rygning kan også være skyld i dit mavefedt. Selvom rygning giver dig en mæthedsfølelse, sørger det for, at fedtet bliver placeret på din mave. Det er nemlig videnskabeligt bevist, at rygning får dit fedt til at lagre sig på maven. 

Hvilke typer fedt findes der?

Der findes 3 typer af fedt i vores madvarer:

  • Mættet fedt
  • Flerumættet fedt
  • Enkeltumættet fedt
     

Mættet fedt

Mættet fedt findes i bl.a. hakkekød, ost, smør, og kokosmælk. I de rette mængder gavner mættet fedt cellemembranerne. Hvis du får for meget mættet fedt, kan dine celler dog komme til at fungere dårligere. For meget mættet fedt påvirker også dit kolesteroltal negativt. 

Flerumættet fedt 

Flerumættet fedt og omega 3 er meget antiinflamatorisk og er en byggesten for friske hjerneceller. Flerumættet fedt findes i planteolier, nødder og kerner. Det findes desuden i fisk og skaldyr, hvor du også får omega 3 fra. Derudover får flerumættet fedt dit kolesteroltal til at falde, hvis det er for højt. 

Enkeltumættet fedt 

Enkeltumættet fedt findes eks. i nødder, oliven, fed fisk og avocado. Særligt olivenolie og rapsolie er sunde gode for dig i de retter mængder. Enkeltumættet fedt er antiinflamatorisk og har en gunstig påvirkning på dit kolesteroltal. Der påvirker også mange andre fysiologiske tilstande i din krop. Derudover har enkeltumættet fedt den egenskab, at det er med til at forhindre fedt på maven. 

 

Hvordan taber du fedt på maven?

I og med at dit mavefedt medfører så mange dårlige ting, bør du overveje at få styr på det. Heldigvis findes der en masse forskellige løsninger til at komme af med mavefedtet igen. Måske kender du allerede til nogen af teknikkerne. De er nemlig ikke meget anderledes end almindelige tekniker til at tabe sig. 

Det skal dog pointeres, at du ikke punktforbrænder fedt med følgende metoder. Du vil forbrænde fedt på hele kroppen inkl. mavefedt.

  • Få pulsen op
  • Skær ned på kulhydrater og sukker
  • Undgå anden portion
  • Spis langsomt og tyk grundigt
  • Drik masser af vand
  • Sov 7-8 timer om natten


Få pulsen op

Det er en god idé at starte med at få din puls op. Det behøver ikke være en time oppe i træningscenteret. Almindelig konditionstræning er også fint. Du slipper ikke af med dit mavefedt ved blot at lave mavebøjninger. Det kræver træning af hele kroppen. 

OBS: Fedtet i bughulen er det første der forsvinder, når du taber dig.

Skær ned på kulhydrater og sukker

Du skal skære ned på kulhydrater, fedt og sukker. Hvis du ikke spiser så meget af disse tre ting i hverdagene, behøver du ikke at fokusere meget på dette punkt. Du skal nemlig have en smule af det for at holde din krop sund. Spiser du i stedet meget fedt, kulhydrater og sukker i dine måltider, bør du klart skrue ned. 

Derudover bør du sammensætte dine måltider med omtanke. Det betyder, at du kombinerer råvarer der indeholder både fedt og protein, kulhydrater, salte osv. I bund og grund skal du blog spise mindre end du forbrænder.

Hvis du vil tabe dig på en sund og holdbar både, skal du spise en varieret kost. Du skal også erstatte noget af din kost med enkeltumættet fedt, som findes i b.la. oliven, avokado og nødder. Enkeltumættet vil i sig selv hjælpe dig med at forbrænde mavefedt.

Undgår anden portion 

Noget andet du skal overveje i forhold til din mad, er portionsstørrelse. Det kan være en god idé at spise mindre portioner. Prøv eventuelt at spise på en frokosttallerken, da du automatisk vil tage mindre mad, hvis tallerkenen er mindre. 

Drik masser af vand

Husk at drikke en masse vand. Vand mætter og tager noget af pladsen nede i maven hvilket medfører, at du spiser mindre. Det gælder om at få sin mavesæk til at blive mindre, så du automatisk ikke spiser så meget mad, som du førhen har gjort. Derfor er det en god ide, at du, inden et måltid, tager et glas vand. 

Sov 7-8 timer om natte

Søvn gør ikke kun dine dage bedre, men hjælper dig også med at forbrænde fedt. Når du sover 8 timer om natten, øges det væksthormon, som nedbryder fedt.  Det er også en god ide, at du ikke spiser mad efter kl. 20:00 om aftenen. Hvis du spiser efter kl. 20:00, vil din krop have svære ved at nedbryde maden og du vil derfor ende med at tage mere på, end hvis du spiste inden kl. 20:00.

Findes der mad der forbrænder fedt på maven?

Kan det være rigtigt, at du kan spise dit mavefedt væk? Ja, det kan det godt. Fedtet har nemmere ved at sætte sig på din mave, hvis du spiser det forkerte fedt. Det forkerte fedt/mættet fedt findes b.la. i:
 

  • Mælkefedt
  • Margarine
  • Fedt fra konventionelt fodrede dyr
     

Derimod findes der råvarer, som indeholder monoumættet fedt. Det er disse som er hjælper dig med at forbrænde fedt på maven, ved at øge din insulinfølsomhed. Det er din insulinfølsomhed, som styrer hvor meget fedt, der lagrer sig på maven. Jo højere din insulinfølsomhed er, jo bedre er det. Råvarer med denne form for fedt er f.eks. olivenolie og mandler.. 

Faktisk fungerer monoumættet fedt som en støvsuger, som suger mavefedtet væk. Du kan med fordel spise ca. 25 gram monomættet fedt om dagen. Det vil med stor sandsynlighed være meget effektivt for dig, der ønsker at tabe mavefedt. Det monomættede fedt findes også i:
 

  • Rapsolie
  • Mayonnaise
  • Hellefisk
  • Hasselnødder
  • Avokado
  • Peanutbutter
     


Kan du få fjernet fedt på maven?

Ja, det er muligt at få fjernet fedt på maven. At få fjernet fedt kan ske på flere forskellige måder. De metoder vi kender bedst til i Danmark, er fedtfrysning og fedtsugning. 

Ved fedtfrysning nedkøles fedtcellerne ved hjælp af et kølingssystem. Dine fedtceller er meget påvirkelige overfor temperaturforandringer, og vil ved hjælp af nedkøling forsvinde permanent. Det betyder, at de fedtceller som nedkølingen nedbryder, ikke ville kunne genopstå. 

Når du får en fedtfrysning, sker det på helt kontrollerede og naturlige vilkår. Der er altså ikke tale om noget skadeligt for dig. Hvis du får fjernet fedt på maven ved hjælp af fedtfrysning, kan du være sikker på, at det kun er dine fedtceller vil blive påvirket af nedkølingen. Din hud, muskler, nerver og blodkar vil altså ikke blive påvirket. 

En fedtfrysning er forholdsvis smertefri. I begyndelsen af behandlingen vil din hud føles stram, men efter få minutter, vil du blive følelsesløs i området, og du vil ikke mærke mere. Behandlingen skal ske over en længere periode, og resultater kan ses efter ca. 8-11 uger.

Festsugning er derimod et større indgreb. Fedtsugning er en behandling, hvor der suges fedt ud af kroppen ved hjælp af mindre kanyler. Ved en fedtsugning reduceres eller fjerner de fedtdepoter, som kan være svære at komme af med på en naturlig måde. Det betyder, at du ved hjælp af fedtsugning, kan opnå en kropsform, som du ikke ville kunne naturligt. 

Når du får foretaget en fedtsugning, tager det ca. 6 måneder, før at hele behandlingen er fuldført. Grunden til, at det tager 6 måneder, er fordi du skal gennemgå 3 faser.
 

  • Den indledende konsultation
  • Selve behandlingen
  • Opfølgningen efter behandlingen
     

Selve behandlingen bliver foretaget under fuld narkose, og du vil ikke mærke noget undervejs. Efter behandlingen vil der være stor chance for, at du kan få smerter, hvilket er helt naturligt, da det er et kirurgisk indgreb. Smerten går væk efter nogle dage. 

Når du har fået foretaget en fedtsugning, er det vigtigt, at du omlægger din kost, så du ikke tager fedtet på igen. Det betyder, at din krop efter en fedtsugning er beregnet til at spise mindre fedt, end hvad du har været vant til. Derfor skal du skærer ned på kalorierne, så du ikke tager det hele på igen.

Der er derfor flere muligheder for, at du kan få fjernet fedt på maven, uden selv at skulle ændre f.eks. kostvaner. Det kræver dog, at du efter behandlingerne holder en sund kost, så du ikke opbygger fedtdepoterne igen.

No Record Found.
Add a Comment
Navn*
Email*
Vedhæft billede
Kommentar*
Indsæt verifikationskode
Altom-skønhedspleje.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målretning af annoncering. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker videre på sitet, accepterer du vores brug af cookies og vores generelle vilkår og betingelser (kan læses her).

Om Altom-skønhedspleje.dk